Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Cink

A cinknek szerepe van a sejthártyák felépítésében, befolyásolja a vércukor-szintet, szabályozza a hormonok előállítását, segíti a növekedést, védi a prosztatát.
Rendezés:
Nézet:

Cink készítmények

A nyomelemekre a szervezetnek szüksége van, de nagyon kis mennyiségben - abban viszont létfontosságúak. A nyomelemek közé tartozik a vas, réz, jód, szelén, és a cink is. Ezek a mikroelemek számos biokémiai folyamatunkban központi szerepet játszanak, a sejtjeink alapvető működéséhez kellenek, az enzim reakciókat katalizálják, de a sejtmag örökítőanyagának kialakításában is szerepet játszanak.

 

A cinknek elsődleges szerepe van a sejthártyák felépítésében (testünk összes sejtjére vonatkozóan), növeli a sejtek életképességét, befolyásolja a vércukorszintet, szabályozza a hormonok előállítását, de külső hatásait tekintve is fontos, mivel a bőrre rendkívül jótékonyan hat kozmetikumok formájában.

 

A cinkről általában

Az ásványi mikroelemből gyerekeknek napi 3-10 miligrammra van szüksége, míg a felnőtt szervezetnek 15-30 mg-ra, ami arányaiban azt jelenti, hogy a fejlődő szervezet számára még fontosabb, mint a felnőtteknek.

 

A cink előfordul számos élelmiszerben, persze eltérő mennyiségben. Étkezéssel nem igazán valószínű a túladagolása, de ha pluszban szedünk belőle, akkor oda kell figyelni.

Állati eredetű cinkforrások a borjúhús, máj, a vadhúsok (szarvas, vaddisznó), a bárány és pulykahús, de előfordul bőven a tengeri állatok szervezetében is.

A növények közül ott van a gombákban, kiváltképp pl.a shiitake gombában, spenót, spárga, hüvelyesek, zab, tökmag, szezámmag, tönköly tartalmazzák még.

Fellelhető a joghurtban is, tojásban és a juharszirupban.

 

A cink jótékony hatásai

A cink számos élettani folyamatunkra befolyással van, már a legapróbb szinteken is, tehát a sejteket felépítő, regeneráló folyamatokban, és a sejten belül zajló enzimreakciókban, bizonyos vegyületek, hormonok, és nukleinsavak kialakításában. Az inzulin térszerkezetét is stabilizálja, így a vércukorszint szabályozásában is szerepet játszó nyomelem.

 

A cink a nemi érés és a férfi potencia befolyásolója is, hiányában prosztata bántalmak léphetnek fel, szedésével viszont megelőzhető és jobbra is fordítható a prosztatamegnagyobbodás. Emellett a hímivarsejtek egészséges termelődéséhez és aktivitásához is létfontosságú a cink.

 

Genetikai hatását is bizonyították már, mivel az RNS és DNS szintézisben is részt vállal, illetve a gének megfelelő működésében.

 

Összefüggésbe hozták olyan egészségügyi problémák kedvező befolyásolásával, mint az alkoholizmus, az Alzheimer-kór, epilepszia, szürkehályog, bőrbetegségek (ekcéma, pikkelysömör), depresszió, étvágytalanság, cukorbetegség, és az egyszerű légúti megbetegedések, gyulladások (mivel antibakteriális tulajdonságú anyag).

 

A cinkről külön érdemes beszélni a bőrre gyakorolt hatásai miatt. Nem véletlen, hogy a cink számos bőrregeneráló, bőrápoló dermo-kozmetikum alkotója. Segíti a sebgyógyulást, eltüntetheti az aknékat, pattanásokat, mitesszereket, gyorsítja a hámosodást, antibakteriális hatása elpusztítja a bőrt támadó kórokozókat, fertőtlenít.

 

Érdekességek a cinkről

  • Cinkből többre van szüksége a gyermekeknek és kamaszoknak, mert a cink a fejlődési folyamatokban és a nemi érésben nagyobb szerepet tölt be, mint az általános funkciókban.
  • A cink kiváló “ellenszere” a nehézfémeknek, detoxikáló hatással lép fel az ólom és kadmium ellen is.
  • Ritkán szenved valaki cink hiányban, de az egyoldalú táplálkozás vagy valamely betegség jelenléte indokolja a cinktartalmú táplálék-kiegészítők szedését.
  • Hiánytünetei a lassú növekedés, gyenge immunrendszer, gyakori megbetegedések, zavar a nemi funkciókban, problémás bőr.
  • Túladagolásakor hányinger, hányás, fémes szájíz, véres széklet és a szervezet rézhiánya léphet fel.
  • Napi 40 mg feletti bevitel esetén túladagolás léphet fel, ezért ajánlott orvossal konzultálni a szedéséről. Kivéve, ha biztosan alacsony a cinkbevitelünk a táplálkozás miatt.
  • A cink kedvezően hat az A-vitamin hasznosulására, a réz és a kálcium beépülését viszont akadályozhatja, ha az ajánlott mennyiségnél több kerül a szervezetbe.

 

A cink szedésénél tartsuk be a dobozon található mennyiségi ajánlást, és törekedjünk a kiegyensúlyozott, egészséges táplálkozásra is!