Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

E-vitamin

Az E-vitamint összefüggésbe hozzák a stressz leküzdésével, az idegek védelmével, az izmok és hámszövet regenerációjával, jót tesz a keringési rendszernek is.

Rendezés:
Nézet:

E-vitamin készítmények

 

Az E-vitamint legtöbben a szépség vitaminjának tartják, ami annak köszönhető, hogy sejtregeneráló, sejthártya helyreállító szerepe van, és így a bőr öregedési folyamatai ellen hat. De az E-vitamin, másnéven tokoferol még számos folyamatot befolyásol az emberi szervezetben, ezért nélkülözhetetlen az egészséges élethez. Táplálékkal egy részét tudjuk a szükségletnek fedezni, de sok esetben nem kielégítő a mennyisége a testünkben.

 

Az E-vitamint összefüggésbe hozzák a stressz leküzdésével, az idegek védelmével, az izmok és hámszövet regenerációjával, de jót tesz a szívnek és a keringési rendszernek is, kedvez várandósság és szoptatás alatt, illetve erősti az immunrendszert és még a daganatos megbetegedések ellen is hathat.

 

Az E- vitaminról általában

Az E-vitamin is zsírban oldódó vitamin fajta, vagyis egyrészt zsír szükséges a megfelelő hasznosulásához, másrészt el is tud raktározódni rövid időre a zsírszövetben és onnan felhasználódni. Tehát nem ürül ki naponta, mint a C-vitamin, vagy a B-vitaminok, de nem is raktározódik olyan sokáig, mint a D- vagy az A-vitamin.

Az E-vitamint erős antioxidánsnak tartják a szakemberek, ami annyit jelent, hogy a sejtekben zajló káros oxidációs folyamatok ellen hatnak, és megkötik a szabadgyököket. Az oxidációs folyamatok okozhatják a sejtek öregedését, de akár a rákos megbetegedéseket is.

 

Ajánlott napi mennyisége 100-300 milligramm (100 NE), de a súlyos vitaminhiány megelőzésére már akár 20-30 mg bevitele is elegendő. Az E-vitamint pótolhatjuk sokféle táplálékkal is, hiszen vannak növényi és állati előfordulási formái is.

Sok E-vitamin található az olajos magvakban (dió-, mogyorófélék) és a növényi olajokban (napraforgó, tökmag, olíva, kukorica), de nagy mennyiségben fellelhető a gabonacsírákban is, mint pl. a búzacsíra. Növények közül az édes burgonyában, spenótban, hüvelyesekben is van belőle jócskán. Az állati eredetű formái ott vannak a húsokban, belsőségekben (pl.velő, máj) és a tojás is tartalmazza.

 

 

Az E- vitaminról jótékony hatásai

Az E-vitamin kimagasló szerepe antioxidáns jellegének köszönhető. Ez számos biokémiai folyamatunkra hatással van. Az antioxidánsokból egyre kevesebb jut a szervezetbe a modern táplálkozás miatt, így az oxidációs folyamatokban keletkező szabadgyökök túlságosan felszaporodnak. Ez ellen gyakorol hatást az E-vitamin.

A szabadgyökök összefüggésbe hozhatók a daganatos betegségekkel, a szív-érrendszeri-keringési problémákkal, az érelmeszesedéssel, az öregedési folyamatok felgyorsulásával és a stressz nem megfelelő feldolgozásával, így az idegrendszer túlterhelésével.

 

Az E-vitamin jót tesz az agynak, az agyban található zsírszövetnek.

Az A-vitamin mellett az egészséges látás záloga lehet, főleg időskorban segít a szem élességének megtartásában.

Erősíti az immunrendszert, növeli az ellenállóképességet, így segíthet legyűrni a fertőzéseket is.

Kimondottan jót tesz a bőrnek, hajnak, körömnek, ezért is nevezik a szépség vitaminjának. Ezzel együtt elősegíti a sebgyógyulást, a hegek regenerációját.

Segíti az egészséges magzatfejlődést, és a kismama egészségét is támogatja.

A keringési rendszerben számos pozitív hatása van: gátolja a vérrögképződést, serkenti a vörösvérsejt termelést, és a vérnyomás normál értékére is kedvezően hathat.

Mérsékli a fáradtságot, segíti a koncentrációt és a sport utáni regenerációt.

 

 

Érdekességek az E- vitaminról

 

  • Az E-vitamin nyolc különféle formában ismert, a szervezetünk által legjobban hasznosított forma az alfa-tokoferol.
  • A táplálékkiegészítők leírásánál érdemes figyelni a megnevezést: a „d” jelenti a természetes formát (pl.d-alfa-tokoferol), a “dl” pedig a szintetikus előállítást  jelöli (pl.dl-gamma-tokotrienol).
  • A légszennyezettséget összefüggésbe hozták az E-vitamin hiánnyal, mivel nehezebben szívódik fel, ahol ilyen környezeti hatások vannak (dohányzás is ide sorolható). Ilyenkor azért is fontos a pótlása, hogy a szennyezés okozta légzőszervi problémákon is segítsen.
  • E-vitamin hiányában a férfiak termékenysége és akár a libidója is csökkenhet, míg a nőknél a terhesség könnyebben vetéléshez vezet, ha van erre hajlam, és a magzat sem fejlődik megfelelően. Nem véletlenül teszik bele a kismama készítményekbe is.
  • A C-vitamin és a szelén segíti az E-vitamin felszívódását, vagyis szinergiában működnek.
  • Jellemző hiánytünetei nincsenek, így nehéz megállapítani, hogy van-e elég mennyiség belőle a szervezetben.
  • Mennyiségét vérvizsgálattal lehet kimutatni, ami alkalmas a hiány és a túladagolás észlelésére is. Az E vitamin túladagolása fejfájással, szédüléssel, kettős látással, izomgyengeséggel járhat, a vizeletben pedig a magasabb keratin szint utalhat erre.  Nem szabad túladagolni, mert az a kellemetlen tünetek mellett egyéb vitaminok (A,D,K) felszívódását akadályozhatja. A túladagolás nagyon ritka, mert ahhoz napi több ezer milligrammot kellene szedni belőle.

 

Minden vitaminra igaz, hogy a táplálék feldolgozásával, hőkezelésével, sütéssel, főzéssel a vitamintartalom csökken. Érdemes ezért a megfelelő napi bevitelt étrend-kiegészítők szedésével biztosítani, főleg, ha a fent felsorolt problémákban érintettek vagyunk, vagy szeretnénk azokat megelőzni.