Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Probiotikum

Az emberi test sok más élőlényt is magával hordoz. Vannak bőrünk felületén egysejtű gombák, vírusok és baktériumok, melyek közül van, amelyik kórokozó, van, amelyik hasznos. Ugyanígy testünkön belül és élnek mikroorganizmusok, melyek elszaporodva képesek betegségeket előidézni, vagy éppenséggel védenek azokkal szemben. Sokan nem is gondolnák, de a bélrendszerünk is az immunrendszer része, és a belünkben élő jótékony baktériumok, a probiotikumok fontos feladatot látnak el.
Rendezés:
Nézet:

A probiotikumokról általában

A probiotikumok tehát velünk született, a bélflórát alkotó egysejtű élőlények, hasznos baktériumok, melyek feladata az egyensúly fenntartása, az egészséges állapot megőrzése, és a bélműködés segítése, tehát a vitaminok, tápanyagok felszívásának elősegítése. Ha a bélflóra egyensúlya megborul, azaz a probiotikumok eltűnnek vagy számuk drasztikusan lecsökken, akkor az immunrendszer meggyengül, másrészt az emésztési folyamataink is sérülnek. 
 
A probiotikumok újabb vizsgálatok alapján hozzájárulnak a normál vérnyomáshoz, meglétük gyógyítja a hüvelyfertőzéseket (javítva a hüvely mikroflóráját) és a csontok egészséges sűrűségéhez is kellenek. Fontos tehát, hogy megakadályozzuk pusztulásukat, illetve visszapótoljuk őket, ha valamilyen okból sérül a bélflóra.
Ilyen kedvezőtlen hatások lehetnek a gyulladásos betegségek, melyekre aztán antibiotikumot is szedünk, az pedig kifejezetten káros lesz, mert a kórokozó baktériumok mellett a bélflóra hasznos egysejtűit is megsemmisíti. A bélflórát károsíthatja a stressz, a rossz étkezési szokások, a rengeteg feldolgozott étel. Gondoljunk csak bele, hogy 50-100 évvel ezelőtt még teljesen másfajta ételeket fogyasztott az ember, amihez egyébként evolúciósan adaptálódott. A “mű ételek’, tartósítószerek, adalékanyagok, gyógyszerek mind-mind károsan hatnak a bélflórára.
 
A probiotikumok a gyerekeknél és a felnőtteknél is eltűnhetnek a bélcsatornából, ami rossz közérzethez, gyulladásokhoz, hasmenéshez, székrekedéshez, és hosszabb távon számos betegséghez vezethet. Emiatt érdemes őket megelőzésre, vagy probléma kezelésére pótolni időnként.
 

Honnan juthatunk probiotikumokhoz?

A hasznos baktériumokat mindenképpen vissza kell pótolni a szervezetbe, hogy segítsük az immunrendszert, megelőzzük a vírusok, és akár a daganatos sejtek szaporodását, hogy rendbe tegyük az emésztésünket, és ellenállóak legyünk általánosságban. A probiotikumokat pótolhatjuk természetes úton, táplálékok által, vagy bevihetjük őket étrend-kiegészítő tabletták és folyadékok formájában.
Régen a táplálkozásunk és az étkezési kultúránk jobban kedvezett a probiotikum bevitelnek, mivel több erjedt, élőflórát is tartalmazó tejterméket fogyasztottunk. Volt a házaknál kefír, házi joghurt, frissen fejt tej stb. Manapság a boltban kell beszerezni ezeket, de szerencsére nem nehéz hozzájutni a bifido-baktériumokat és laktobacilusokat tartalmazó élelmiszerekhez, hiszen a reklámokból is ismerünk jó néhányat. Ha a yoghurtokra, kefírekre, kaukázusi kefírre gondolunk, azt is tudjuk, hogy ezek ráadásul finomak is. Arra figyeljünk, hogy minél alacsonyabb cukortartalmút válasszunk. Kiváló hasznos baktérium forrás a savanyú káposzta is!
 
Meg kell említeni az ún.prebiotikumokat is, amelyek a probiotikumok “élelmei”, rost eredetű tápanyagok. Ezeket a legkönnyebb leveles zöldségek, zab, banán, hüvelyesek, hagyma, és teljes értékű gabonák fogyasztásával bevinni a szervezetünkbe. Míg a probiotikumok roston, azaz prebiotikumon élnek, addig a kórokozó baktériumok és gombák cukorral táplálkoznak. Ezért sem egészséges a túlzott szénhidrát bevitel!
 

A probiotikumok helyes alkalmazása

Az már bizonyos, hogy természetes és mesterséges úton pótolni kell a probiotikumokat, ezt pedig megtehetjük megelőző kúrákkal vagy terápiás céllal is.
A megelőzéskor arra törekszünk, hogy a közeljövőben bekövetkező negatív hatást kiküszöböljük. 
 
Tudjuk, hogy sérülni fog a bél baktérium flórája, ha:
Antibiotikumot szedünk
Stresszes időszak elé nézünk, munkahelyet vagy lakhelyet váltunk
Étrendet váltunk, diétába fogunk
Elutazunk valahová, ahol nagyon más fűszerekkel, étkekkel fogunk találkozni
Allergiásak vagyunk, és jön a szezon
Feltehetően gyulladásos betegségünk van
 
Ezekben az esetekben kiemelten fontos, hogy készüljünk, és szedjünk probiotikumokat, illetve fogyasszunk ételeket, amelyek tartalmazzák a jótékony egysejtűeket. 
Ha gyógyszert, antibiotikumot szedünk, akkor a kezelés alatt, és még legalább utána egy héttel mindenképpen szedjük mellé a probiotikum készítményt (de ne egyidőben vegyük be a gyógyszerrel)!
Terápiás céllal akkor szedjünk probiotikumot, ha már fennáll valamilyen betegség, főként a bélproblémákra, légúti betegségekre, vírusos és gombás fertőzésekre hat jótékonyan a gyors probiotikum bevitel.
Javasolt egészséges emberként is évente 1-2 alkalommal végig csinálni egy-egy megelőző kúrát.
 

Mire figyeljünk probiotikum készítmény választásakor? 

Korosztálytól és ízléstől függően választhatunk tablettás, rágótablettás vagy folyadék formát is. Amire oda kell figyelni, az a probiotikum összetétele.
Mivel a bélbaktériumok egy csoport megnevezése, és sokfajta törzset tartalmaz a bélflóránk, a pótló készítmény is jó, ha minél több baktériumtörzset tartalmaz. 
Ezenkívül előnyös, ha a készítményben eleve van prebiotikum is, ami a flórát táplálja. A kis mikroorganizmusoknak illetve azok spóráinak élve, sérülés nélkül kell eljutniuk a bélflórába, ezért jó, ha a termék megakadályozza a gyomorsav pusztító hatását (kapszula). Minél magasabb a készítmény csíraszáma (azaz a baktérium spóráké, amiből kifejlődhetnek), annál jobb.