Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Szelén tabletta

A szelén tabletta csökkenti a gyulladásos folyamatokat, segít a szabadgyökök megkötésében, védi a bőrt az UV sugárzástól. Ismerje meg jótékony hatásait!

Rendezés:
Nézet:

Szelén tabletta

A szelén a nyomelemek közé tartozik, tehát rokonságban áll a magnéziummal, rézzel, jóddal, vassal, cinkkel. A nyomelemek mikorelemek, melyekre a szervezetünknek mindenképpen szüksége van, bár csak kis mennyiségben.

Viszont ez a kis mennyiség nélkülözhetetlen, hiányuk esetén olyan problémák jelentkezhetnek első körben, mint a hajhullás, bőrkiütések, vérszegénység, pajzsmirigy problémák. A nyomelemek ráadásul rengeteg biokémiai folyamatunk résztvevői, vagy katalizátorai, és az enzimek működéséhez is szükségesek. Kiemelten igaz ez a szelénre is.

A szelén csökkenti a gyulladásos folyamatokat, segít a szabadgyök megkötő enzimek működésében, védi a bőrt az UV sugárzástól. Sok természetes forrása van, egyik legismertebb a különböző gabonafélék.

A szelénről általában

Naponta körülbelül 55-100 µg szelénre van szüksége a szervezetünknek, mivel nem tudjuk előállítani ezt a hasznos anyagot. A szelénnek van szerves és szervetlen formája, az emberi test a szerves formát tudja felhasználni. A talajban a szelén szervetlenül fordul elő, amit aztán a növények felvesznek, majd ez átkerül a növényevő állatokba, amikben szerves kötésű szelénné alakul. A szerves szelént könnyebben hasznosítjuk, és jobban is beépül az enzim folyamatokba, illetve a szelén tartalmú fehérjékbe. Ehhez az kell, hogy a szelént vagy szeleno-metionin vagy szeleno-cisztein vegyület formájában tartalmazza egy étrend-kiegészítő illetve a táplálékunk.

A szelén számos biokémiai folyamatunkban részt vesz, de amiatt is gyorsan ürül ki a szervezetből, hogy megköti a nehézfémeket, és a méregtelenítés során velük együtt távozik. Mivel ilyen széleskörűen használja fel az ember, muszáj pótolni, ételeinkkel, és -mivel az általában nem elég - étrend-kiegészítőkkel.

A szelén természetes forrásai

A magas fehérjetartalmú táplálékok, mint a húsok, halak, tengeri herkentyűk, a tej, a tojás, a hüvelyes növények gazdag szelénforrások is, de ott van a gabonafélékben, mint például a búza, zab, rozs, de megtalálható a rizsben, brokkoliban, spenótban, gombafélékben, paradicsomban, hagymában és a brazil-/paradióban is.

A gyümölcsök közül a kiwi, citrom, banán, grapefruit, szőlő, mangó, sárgadinnye, narancs és szeder a legmagasabb szelén tartalmúak.

A szelén jótékony hatásai

A szelént bizonyos esetekben kifejezetten pótolni kell, máskor inkább csak javasolt, vagy simán megtámogathatjuk vele a szervrendszereink működését. Ez a nyomelem annyi folyamatunkban részt vesz, hogy nehéz olyat találni, amire nem hat. Minden sejtbe beépül, illetve a sejtek különböző anyagcsere-folyamataiban részt vesz.

Ha valaki olyan területen él, ahol szelénben szegény a talaj és a növényzet, mindenképp gondoljon a plusz forrásokra. Ha pajzsmirigy problémák vannak, babát szeretnénk, jelentkezik a klimax, dohányzunk, hasnyálmirigy panaszok jelentkeztek, vagy csak túlléptük az 50. születésnapot, akkor mindenképp ajánlott a szelén szedése.

A szelén további fontos szerepe:

  • Antioxidáns, vagyis a sejtek oxidatív stresszét csökkenti. Ez olyan dolgokat befolyásolhat, mint a daganatos megbetegedések megelőzése, az idegrendszer védelme, vagy az immunrendszer erőssége.
  • Neurológiai zavarok megelőzése. Serkenti az agyműködést.
  • Bizonyítottan a rákos megbetegedések kialakulása és terjedése ellen hat.
  • A máj-és hasnyálmirigy működését támogatja.
  • Csecsemőknél a szelénhiány növeli a gyermekhalandóság esélyét., ugyanakkor gyerekeknek nem javasolt a szelén tabletta szedése (csak külön orvosi utasításra).
  • Befolyásolja a szem egészségét (szürkehályog, szaruhártya sorvadás), és a látás minőségét.
  • Hozzájárul a szövetek regenerálódásához, rugalmasságához.
  • Támogatja a szív-érrendszer egészségét, gátolja a vérrögképződést, segíthet a stroke és infarktus kockázatát csökkenteni. A vérzsír mennyiségét is segíthet az egészséges mederben tartani.
  • Jót tesz a bőrnek, fiatalító hatással bírhat, ami szintén antioxidáns voltával függ össze.
  • A cukorbetegség megelőzésében is hatékonynak gondolják.
  • Allergiás, asztmás betegségek esetén is megfigyelték jótékony hatásait.
  • Támogatja a pajzsmirigy működését, így hormonális folyamatainkra is pozitívan hathat.

Mire érdemes odafigyelni a szelénnel kapcsolatban?

A szelén nélkülözhetetlen, mégsem érdemes túladagolni. A túl sok szelén ugyanis felhalmozódik, és kellemetlen tüneteket okoz. A napi szelén bevitel a normál étkezéssel, és az étrend-kiegészítők adagolását betartva biztosíthatjuk. A túladagolás kb. 0,20 miligrammnál jelentkezik, míg az ajánlott mennyisége napi 70 mikrogramm.

Várandósság esetén sem javasolt a szelén tabletta szedése.

A szelénhiány idősebb korban fokozottan jelentkezhet, összefüggésbe hozták már a Parkinson-kór és az Alzheimer-kór kialakulásával is. A szelénnel természetesen orvosolni nem lehet ezeket a kialakult kórképeket, a bevitele a megelőzésben fontos.

A szelénhiány okozhat bőrproblémákat, izomfájdalmat, izomgörcsöt, sőt, mindkét nem esetén terméketlenséget is. Ezért figyeljünk oda a megfelelő pótlásra!

A szelén kifejezetten jól együttműködik, azaz szinergiára lép az E-vitaminnal, ezért érdemes őket komplex formában is szedni.